ترش یا شیرین

مرکبات
بزرگ، کوچک، زرد، نارنجی و حتی سبز. مرکبات در همه شکل و رنگی وجود دارند. تقریبا 60 نوع مختلف از مرکبات وجود دارند که همه از یک خانواده هستند. لیموها، نارنگیها و سیتروس ماکسیما ها مرکبات اصلی هستند.

پرتقالها در واقع پیوندی هستند از دو مورد آخر. از پیوند دادن سیتروس ماکسیما و پرتقال، گریپ فروت به وجود می آید. اگر یک گریپ فروت با یک سیتروس ماکسیما پیوند داده شود، حاصل بالنگ است.
تمام مرکبات منبع سرشاری از ویتامین C هستند. اگر روزانه یک پرتقال میل کنید، تقریبا تمام نیاز روزانه خود به این ویتامین را تامین کرده اید. میزان فیبر موجود در یک پرتقال تقریبا به اندازه 100 گرم پاستا است و حدود 25% از نیاز روزانه شما به فولیک اسید که برای خونسازی حیاتی و 20% از نیاز شما به پتاسیم که برای انقباض عضلات لازم است را تامین میکند.
پرتقال خونی و پرتقال کاراکارا از سلول ها در برابر پیری که بیشتر به خاطر وجود رادیکالهای آزاد در بدن اتفاق می افتد، محافظت میکنند. ماده گیاهی لیکوپن این رادیکالها را خنثی کرده و رنگ سرخ و صورتی متمایزی به این میوه ها میدهد. نارنگیهای کوچک هم تقریبا چنین خاصیت دارند. نارنگیها با اینکه ویتامین C کمتری نسبت به بقیه دارند، در عوض کاروتن بیشتری نسبت به لیموها و پرتقالها دارا هستند. همانطور که میدانید کاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل شده که برای بینایی و بازسازی سلولهای پوست لازم است. گذشته از این نارنگیها شیرین هستند و به آسانی پوست کنده می شوند. لایم کوات ها و کام کوات ها حتی از نارنگی هم کوچکتر بوده و باید با پوست مصرف شوند. پوست آنها دارای روتین است که برای بهبود جریان خون مفید است.
از این خانواده فقط میوه ها نیستن که خوشمزه و مفید هستند. برای مثال برگهای لیموی مکروت در غذاهای سنتی آسیایی بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. روغن سیتریک این لیموها نیز ضد التهاب بوده و احیا کننده است.
راستی! مرکبات همیشه باید از بقیه میوه ها جدا نگه داشته شوند. پوست آنها گازی به نام اتیلن از خود متصاعد میکند که باعث می شود بقیه میوه ها زودتر رسیده شوند. نکته ای دیگر: فقط مرکبات ارگانیک هستند که میتوانید مطمئن باشید که اسپری نشده اند. برچسب “untreated” نشان دهنده این است که میوه شما بعد از چیده شدن اسپری نگه دارنده نخورده است. با این حال باز هم ممکن است قبل از چیده شدن، مثلا در زمان رشد، اسپری شده باشند.

منبع: مجله هایپوکسی

دیدگاهتان را بنویسید


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.