رژیم کتوژنیک چیست؟

“کتوژنیک” اصطلاحی برای رژیم غذایی کم کربوهیدرات (مانند رژیم اتکینز) است. ایده این است که شما کالری بیشتری از پروتئین و چربی و کالری کمتری از کربوهیدرات ها دریافت کنید. شما کربوهیدرات هایی را که هضم آسانی دارند، مانند شکر، نوشابه، شیرینی ها و نان سفید کاهش می دهید.

چگونه کار می کند؟

وقتی کمتر از 50 گرم کربوهیدرات در روز می خورید، بدن شما در نهایت سوخت خود که قند خون است و می تواند به سرعت از آن استفاده کند، تمام می شود. این معمولاً 3 تا 4 روز طول می کشد. سپس شروع به تجزیه پروتئین و چربی برای انرژی می کنید که می تواند باعث کاهش وزن شود. به این حالت کتوز می گویند. توجه به این نکته مهم است که رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی کوتاه مدت است که به جای دنبال کردن فواید سلامتی بر کاهش وزن تمرکز دارد.

چه کسی از آن استفاده می کند؟

مردم اغلب از رژیم کتوژنیک برای کاهش وزن استفاده می کنند، اما می تواند به مدیریت برخی از شرایط پزشکی مانند صرع نیز کمک کند. همچنین ممکن است به افراد مبتلا به بیماری های قلبی، برخی بیماری های مغزی و حتی آکنه کمک کند، اما باید تحقیقات بیشتری در این زمینه ها انجام شود. ابتدا با پزشک خود صحبت کنید تا دریابید که آیا امتحان رژیم کتوژنیک برای شما بی خطر است یا خیر. به خصوص اگر دیابت نوع 1 دارید.

کاهش وزن

یک رژیم کتوژنیک ممکن است به شما در کاهش وزن بیشتر در 3 تا 6 ماه اول نسبت به سایر رژیم ها کمک کند. این ممکن است به این دلیل باشد که برای تبدیل چربی به انرژی کالری بیشتری نسبت به تبدیل کربوهیدرات ها به انرژی لازم است.

سرطان

انسولین هورمونی است که به بدن شما اجازه می دهد از قند به عنوان سوخت استفاده کند یا آن را ذخیره کند. رژیم های کتوژنیک باعث می شوند که این سوخت را به سرعت بسوزانید، بنابراین نیازی به ذخیره آن ندارید. این بدان معناست که بدن شما به انسولین کمتری نیاز دارد که خود آن را می‌سازد. این سطوح پایین تر ممکن است به محافظت از شما در برابر انواع سرطان کمک کند یا حتی رشد سلول های سرطانی را کاهش دهد. اگرچه تحقیقات بیشتری در این مورد مورد نیاز است.

بیماری قلبی

عجیب به نظر می رسد که رژیمی که نیاز به چربی بیشتری دارد، می تواند کلسترول «خوب» را افزایش دهد و کلسترول «بد» را کاهش دهد، اما رژیم های کتوژنیک دقیقاً با این موضوع مرتبط هستند. ممکن است به این دلیل باشد که سطوح پایین انسولین ناشی از این رژیم‌ها می‌تواند بدن شما را از تولید کلسترول بیشتر باز دارد. این بدان معناست که احتمال ابتلا به فشار خون بالا، سخت شدن شریان ها، نارسایی قلبی و سایر بیماری های قلبی کمتر است. با این حال، مشخص نیست؛ این اثرات چقدر طول می کشد.

آکنه

کربوهیدرات ها با این بیماری پوستی مرتبط هستند، بنابراین کاهش آنها ممکن است کمک کند. کاهش انسولین (که یک رژیم کتوژنیک باعث میشود) ممکن است به توقف بروز آکنه نیز کمک کند. (انسولین می‌تواند باعث شود بدن شما هورمون‌های دیگری بسازد که باعث شیوع بیماری می‌شوند.) با این وجود، تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه رژیم غذایی واقعاً چه تأثیری بر روی آکنه دارد، مورد نیاز است.

دیابت

به نظر می رسد رژیم های کم کربوهیدرات به پایین نگه داشتن قند خون شما کمک می کند و نسبت به سایر رژیم ها قابل پیش بینی تر است. اما زمانی که بدن شما برای تامین انرژی چربی می سوزاند، ترکیباتی به نام کتون می سازد. اگر دیابت دارید، به خصوص نوع 1، کتون های زیاد در خون شما می تواند شما را بیمار کند. بنابراین بسیار مهم است که با پزشک خود در مورد هرگونه تغییر در رژیم غذایی خود کار کنید.

صرع

رژیم های کتوژنیک از دهه 1920 به کنترل تشنج های ناشی از صرع کمک کرده است. اما باز هم، مهم است که با پزشک مشورت کنید تا بفهمید چه چیزی برای شما یا فرزندتان مناسب است.

سایر اختلالات سیستم عصبی

رژیم غذایی کتوژنیک ممکن است به سایر بیماری ها نیز کمک کند، از جمله بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون، و اختلالات خواب. دانشمندان مطمئن نیستند که چرا، اما ممکن است کتون هایی که بدن شما هنگام تجزیه چربی برای انرژی تولید می کند، به محافظت از سلول های مغز در برابر آسیب کمک کند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

این زمانی است که تخمدان‌های خانم بزرگ‌تر از آنچه باید باشد، است و کیسه‌های کوچک و پر از مایع در اطراف تخمک‌ها تشکیل می‌شود. سطوح بالای انسولین می تواند باعث آن شود. رژیم‌های کتوژنیک، که هم میزان انسولین تولیدی و هم مقدار مورد نیاز را کاهش می‌دهند، ممکن است به درمان آن، همراه با سایر تغییرات سبک زندگی، مانند ورزش و کاهش وزن کمک کنند.

ورزش

رژیم کتوژنیک ممکن است به ورزشکاران استقامتی – برای مثال دوندگان و دوچرخه سواران – در هنگام تمرین کمک کند. با گذشت زمان، به نسبت ماهیچه به چربی شما کمک می کند و میزان اکسیژنی را که بدن شما می تواند در هنگام کار سخت از آن استفاده کند، افزایش می دهد. اما در حالی که ممکن است در ورزش کمک کند، ممکن است مانند سایر رژیم های غذایی برای حداکثر کارایی، مناسب نباشد.

اثرات جانبی

موارد رایج تر معمولاً جدی نیستند: ممکن است یبوست، قند خون پایین و خفیف یا سوء هاضمه داشته باشید. خیلی کمتر، رژیم های کم کربوهیدرات می توانند منجر به سنگ کلیه یا سطوح بالای اسید در بدن شما شوند. سایر عوارض جانبی می تواند شامل “آنفولانزای کتو” باشد که ممکن است شامل سردرد، ضعف و تحریک پذیری باشد. بوی بد دهان؛ و خستگی نیز میتواند از اثرات جانبی این رژیم باشد.

رژیم غذایی با احتیاط

هنگامی که بدن شما ذخایر چربی خود را می سوزاند، ممکن است برای کلیه ها سخت شود. و شروع یک رژیم غذایی کتوژنیک – یا بازگشت به یک رژیم غذایی عادی پس از آن – اگر چاق هستید به دلیل سایر مشکلات سلامتی که احتمالاً به آنها مبتلا هستید مانند دیابت، بیماری قلبی یا فشار خون بالا می تواند مشکل باشد. در صورت داشتن هر یک از این شرایط، تغییر رژیم غذایی را به آرامی و تنها با راهنمایی پزشک انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.