نقش کلاژن برای پوست

کلاژن، پروتئینی است که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود، همچنین یک مکمل محبوب و ماده تشکیل دهنده محصولات زیبایی است که سلامت پوست شما را بهبود می‌بخشد.

بازاریاب های محصولات کلاژن ادعا می کنند که کلاژن می تواند خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشد، چین و چروک ها را کاهش دهد و جریان خون را بر روی پوست افزایش دهد. کلاژن از افتادگی پوست ما جلوگیری می کند و ظاهری جوان به ما می دهد.

نقش کلاژن در بدن

کلاژن پروتئینی است که به عنوان یکی از مولفه های اصلی بدن  برای استخوان ها، پوست، مو، ماهیچه ها، تاندون ها و رباط ها عمل می کند. دکتر اوهارا آیواز، متخصص پوست می گوید: کلاژن چیزی است که از افتادگی پوست ما جلوگیری می کند و به ما ظاهری جوان می دهد.

بدن شما به طور طبیعی کلاژن می سازد، اما این تولید با افزایش سن کاهش می یابد. دکتر عیوض میگوید: از اواسط دهه 20 زندگی، ما به تدریج شروع به از دست دادن کلاژن می کنیم. خانم ها، می تا 30 درصد از تولید کلاژن خود را در 5 سال اول یائسگی از دست میدهند.

از آنجایی که با افزایش سن ما کلاژن را از دست می دهیم، بسیاری ار افراد، از مکمل های کلاژن به عنوان بخشی از یک رژیم زیبایی ضد پیری استفاده می کنند.

آیا مکمل های کلاژن موثر هستند؟

کلاژن اغلب به عنوان مکمل، مانند پودرهای پپتید کلاژن، کپسول یا مایع فروخته می شود. اما آیا آنها کار می کنند؟

دکتر آیواز می گوید: ما در واقع مطمئن نیستیم که مکمل های کلاژن برای ما مفید هستند یا خیر.

“مسئله این است که بیشتر چیزهایی که ما می‌خوریم توسط اسیدهای معده تجزیه می‌شوند و جذب جریان خون نمی‌شوند. مشخص نیست که آیا کلاژن مصرف‌شده را جذب می‌کنیم یا به طور کامل در معده تجزیه می‌شود.” دکتر آیواز می گوید ما هنوز به یک مطالعه عینی و گسترده با تمرکز بر کلاژن نیاز داریم تا اثرات بلندمدت این مکمل خوراکی را مشخص کنیم.

در مورد کرم های کلاژن چطور؟

دکتر آیواز می گوید درمان های موضعی مانند رتینول و ترتینوئین از نظر علمی ثابت شده است که باعث تقویت کلاژن سازی می شوند. علاوه بر این، آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C می توانند التهابی را که باعث آسیب به کلاژن پوست شما می شود، معکوس کنند.

محافظت از کلاژن طبیعی برای پوست سالم

اشعه ماوراء بنفش خورشید باعث تجزیه کلاژن می شود، بنابراین استفاده روزانه از ضد آفتاب بسیار مهم است. خوردن غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان مانند میوه ها و سبزیجات نیز می تواند از تجزیه کلاژن جلوگیری کند. اگر در مورد استفاده کردن از یک روال جدید مراقبت از پوست یا استفاده از محصولات زیبایی ضد پیری سؤالی دارید، با یک متخصص پوست مشورت کنید تا مشخص شود چه چیزی برای پوست شما مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.