سندرم روده تحریک پذیر (IBS) چیست؟

سندرم روده تحریک پذیر یا IBS گروهی از علائمی است که بر سیستم گوارشی شما تأثیر می گذارد. این یک اختلال گوارشی شایع اما ناراحت کننده است. افراد مبتلا به IBS دچار گاز زیاد ، درد شکم و گرفتگی می شوند.

IBS یک نوع اختلال عملکردی دستگاه گوارش (GI) است و به مشکلاتی در نحوه عملکرد روده و مغز شما مربوط می شود. این مشکلات باعث می شود دستگاه گوارش شما بسیار حساس شود. آنها همچنین نحوه انقباض ماهیچه های روده شما را تغییر می دهند. نتیجه درد شکم ، اسهال و یبوست است.

انواع مختلف IBS چیست؟

محققان، IBS را بر اساس انواع مشکلات حرکتی مدفوع شما دسته بندی می کنند. نوع IBS می تواند بر درمان شما تأثیر بگذارد. برخی از داروها فقط برای انواع خاصی از آن ها کار می کنند.

اغلب، افراد مبتلا به IBS برخی روزها مدفوع طبیعی و در روزهای دیگر حرکات غیر طبیعی دارند. نوع IBS شما بستگی به حرکات غیرطبیعی روده شما دارد:

  • IBS با یبوست (IBS-C): بیشتر مدفوع شما سفت و ناصاف است.
  • IBS همراه با اسهال (IBS-D): بیشتر مدفوع شما شل و آبکی است.
  • IBS با عادات روده ای ترکیبی (IBS-M): شما هر دو حرکات روده سفت و حرکات شل و آبکی را در یک روز دارید.

IBS چگونه بر بدن من تأثیر می گذارد؟

در افراد مبتلا به IBS ، ماهیچه کولون بیشتر از افراد بدون این بیماری منقبض می شود. این انقباضات باعث گرفتگی و درد می شود. افراد مبتلا به IBS همچنین تحمل درد کمتری دارند. تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به IBS ممکن است باکتری های اضافی در دستگاه گوارش داشته باشند که در ایجاد علائم موثر است.

چه کسانی در معرض ابتلا به IBS هستند؟

این بیماری بیشتر در سنین نوجوانی تا اوایل 40 سالگی رخ می دهد. زنان دو برابر مردان به IBS مبتلا می شوند.

در صورت داشتن موارد زیر ممکن است در معرض خطر بیشتری باشید.

  1. سابقه خانوادگی
  2. فشار روحی، تنش یا اضطراب.
  3. حساسیت غذایی.
  4. سابقه سوء استفاده جنسی.
  5. عفونت شدید دستگاه گوارش.

چه چیزی باعث IBS می شود؟

اگر IBS دارید ، ممکن است متوجه شده باشید که برخی موارد باعث ایجاد علائم می شوند. محرک های رایج برخی از غذاها و داروها هستند. فشار روحی نیز می تواند محرک باشد. برخی از محققان معتقدند IBS پاسخ روده به عوامل استرس زای زندگی است.

IBS چقدر شایع است؟

کارشناسان تخمین می زنند که حدود 10 تا 15 درصد از جمعیت بزرگسال در ایالات متحده دارای IBS هستند. با این حال ، تنها 5 تا 7 درصد تشخیص IBS را دریافت می کنند. این شایع ترین بیماری است که متخصصان گوارش تشخیص می دهند.

علل IBS چیست؟

محققان دقیقاً نمی دانند چه چیزی باعث IBS می شود. آنها فکر می کنند ترکیبی از عوامل می تواند منجر به IBS شود ، از جمله:

  • اختلال در تحرک: مشکل در چگونگی انقباض ماهیچه های دستگاه گوارش و حرکت غذا از طریق دستگاه گوارش.
  • حساسیت احشایی: اعصاب فوق حساس در دستگاه گوارش.
  • اختلال عملکرد روده و مغز: ارتباط نادرست بین اعصاب مغز و روده.

علائم IBS چیست؟

  • درد یا گرفتگی شکم ، معمولاً در نیمه تحتانی شکم.
  • نفخ
  • حرکات روده سخت تر یا سست تر از حالت معمول است.
  • اسهال ، یبوست یا هردو.
  • گاز اضافی
  • مخاط در مدفوع شما (ممکن است سفید به نظر برسد).

زنان مبتلا به IBS ممکن است متوجه شوند که علائم در طول قاعدگی آنها بیشتر می شود. این علائم اغلب بارها و بارها اتفاق می افتد که می تواند باعث ایجاد استرس یا ناراحتی در شما شود. با آموختن تکنیک های مدیریت و به دست آوردن کنترل بر بروز بیماری ها ، از نظر جسمی و روحی احساس بهتری خواهید داشت.

IBS چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر علائم اختلال عملکرد دستگاه گوارش ناخوشایندی داشته اید ، به پزشک خود مراجعه کنید. اولین قدم برای تشخیص IBS ، سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی است. بسته به علائم شما ، ممکن است برای تأیید تشخیص به آزمایشات دیگری نیاز داشته باشید. آزمایش خون ، نمونه مدفوع و اشعه ایکس می تواند به رد سایر بیماری هایی که از IBS تقلید می کنند ، کمک کند.

درمان IBS چیست؟

هیچ درمان خاصی برای همه کار نمی کند ، اما اکثر افراد مبتلا به IBS می توانند درمانی را پیدا کنند که برای آنها مفید باشد. گزینه های درمانی معمولی شامل تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی است. یک متخصص تغذیه می تواند به شما در ایجاد رژیم غذایی متناسب با زندگی شما کمک کند. شما میتوانید در این راه از مشاوران تغذیه ما کمک بگیرید.

تغییرات رژیم غذایی:

  • فیبر را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. (میوه ، سبزیجات ، غلات و آجیل بیشتر بخورید.)
  • فیبر مکمل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید. (هشت لیوان در روز)
  • از مصرف کافئین خودداری کنید.
  • پنیر و شیر را محدود کنید. مطمئن شوید که کلسیم را از منابع دیگر مانند کلم بروکلی ، اسفناج ، ماهی آزاد یا مکمل ها دریافت می کنید.

تغییرات فعالیت:

  • به طور منظم تمرین کنید.
  • سیگار نکشید.
  • تکنیک های آرامش بخش را امتحان کنید.
  • اغلب وعده های غذایی کوچکتر بخورید.
  • غذاهایی را که می خورید ثبت کنید تا بتوانید بفهمید کدام غذاها باعث بروز IBS می شوند. محرک های رایج، فلفل قرمز، پیاز سبز، گندم و شیر گاو است.

تغییرات پزشکی:

  • اگر افسردگی و اضطراب همراه با درد شدید شکم دارید ، ممکن است پزشک شما داروهای ضد افسردگی تجویز کند.
  • داروهای دیگر می توانند به اسهال ، یبوست یا درد شکم کمک کنند.
  • پروبیوتیک ها ممکن است یک گزینه برای شما باشد.

اگر علائم شما بهبود نیافت ، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است به آزمایشات بیشتری نیاز داشته باشید تا ببینید آیا بیماری زمینه ای باعث ایجاد علائم می شود یا خیر.

اگر داروها کار نکنند چه اتفاقی می افتد؟

در برخی موارد، درمان موثر نیست. پزشک شما ممکن است شما را به درمان های سلامت روان ارجاع دهد.

چگونه می توان IBS را کنترل کرد؟

ممکن است تلاش برای دستیابی به IBS ناامید کننده باشد. درمان اغلب می تواند آزمون و خطا باشد. اما خبر خوب این است که تقریباً همه افراد مبتلا به IBS می توانند درمانی را پیدا کنند که به آنها کمک می کند.

معمولاً تغییرات رژیم غذایی و فعالیتی علائم را در طول زمان بهبود می بخشد. ممکن است هنگام تشخیص عوامل تحریک کننده به کمی صبر نیاز داشته باشید تا بتوانید برای اجتناب از آنها گام بردارید. اما پس از چند هفته یا ماه، باید بهبود قابل توجهی در احساس خود مشاهده کنید. یک متخصص تغذیه می تواند به شما در برنامه ریزی یک رژیم غذایی سالم و کامل که نیازهای شما را برآورده می کند، کمک کند. مشاوران تغذیه در اسلیم فکتوری-هایپوکسی به شما در این راه کمک خواهند کرد.

اگر IBS دارم ، آیا این بدان معناست که من بیشتر در معرض مشکلات گوارشی جدی هستم؟

خیر ، IBS شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری هایی مانند کولیت ، بیماری کرون یا سرطان روده بزرگ قرار نمی دهد.

آیا IBS کشنده است؟

IBS تهدید کننده زندگی نیست اما زندگی با این شرایط می تواند چالش برانگیز باشد اما روشهای زیادی برای مدیریت و زندگی با IBS وجود دارد.

چه زمانی باید به ارائه دهنده خدمات درمانی مراجعه کنم؟

در صورت داشتن علائم بیش از سه بار در ماه به مدت بیش از سه ماه، به پزشک خود مراجعه کنید. ولی اگر علائم شما به ندرت مشاهده می شود، اما علائم زندگی شما را مختل می کند، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

برخی علائم ممکن است به مشکل جدی تری اشاره کنند. در صورت داشتن موارد زیر در اسرع وقت با ارائه دهنده خود تماس بگیرید:

  • خون ریزی.
  • تب.
  • کاهش وزن.
  • درد شدید.

اگر IBS داشته باشم چگونه می توانم به بهترین نحو از خودم مراقبت کنم؟

IBS احتمالاً مادام العمر با شما خواهد بود. اما این طول عمر شما را کوتاه نمی کند و برای درمان آن نیازی به جراحی نخواهید داشت. برای احساس بهتر، سعی کنید عوامل محرک، از جمله برخی غذاها، داروها و موقعیت های استرس زا را شناسایی کرده و از آنها دوری کنید. یک متخصص تغذیه می تواند به شما در برنامه ریزی یک رژیم غذایی مغذی پیرامون نیازهای خاص شما کمک کند. اگر علائم بهبود نیافت با پزشک خود مشورت کنید.

زندگی با سندرم روده تحریک پذیر یا IBS می تواند چالش برانگیز باشد. علائم IBS ، مانند درد معده ، اسهال ، گاز و نفخ ، اغلب زندگی شما را مختل می کند. اما IBS قابل کنترل است. اگرچه درمانی وجود ندارد ، اما می توانید علائم را از طریق رژیم غذایی و تغییر شیوه زندگی کنترل و بهبود دهید. مشاوران تغذیه هایپوکسی در کنار شما خواهند بود تا در این راه شما را راهنمایی کنند. اگر علائم را در معده دارید که برطرف نمی شود، با پزشک خود مشورت کنید که می توانید یک برنامه درمانی IBS را پیدا کنید که برای شما مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.