کافئین و چربی سوزی ؟!

کافئین باعث افزایش تمرکز، هوشیاری، حال بهتر و افزایش تحمل درد می شود و از همه مهم تر باعث می شود تا بیشتر تمرین کنیم و چربی سوزی نیز در بدن سرعت می گیرد. کافئین آن قدر موثر بود که تا سال ۲۰۰۴ توسط کمیته جهانی ضد دوپینگ ممنوع بود!!
امروزه بیش از ۵۰% مردم کره زمین به نوعی از این ماده جادویی استفاده می کنند.
با اختلاف بسیار زیادی محبوب ترین منبع کافئین قهوه است.
امروز اینجا در مورد نکات مثبت و منفی کافئین صحبت خواهیم کرد.

خوب و بد کافئین

۱. عملکرد ورزشی

خبرهای خوب: در تحقیقی که در استرالیا صورت گرفت مشخص شد، مصرف یک فنجان اسپرسو قبل از تمرین عملکرد افراد را تا ۲۵% افزایش می دهد، اسیدهای چرب را به عنوان منبع سوخت عضلات می سوزاند.

خبرهای بد: کافئین یک ادرار آور است. در واقع خوردن کافئین ۱۰ مرتبه کمتر از آب باعث جایگزینی آب در بدن می شود. از طرفی اگر شما قبل از تمرین بیشتر از ۴ فنجان قهوه میل کنید، خودتان را در شرایط خطرناک قلبی قرار می دهید.

بدانید که چه موقع باید نوشیدن را قطع کنید.

۲تمرکز فکر

خبر های خوب: تحقیقات پیشنهاد می کنند که مصرف ۱-۲ فنجان قهوه قبل از هر کاری، سطح هوشیاری و حافظه کوتاه مدت شما را تقویت می کند.
چرا؟
به خاطر اینکه باعث آزاد شدن دوپامین می شود. دوپامین قسمتی از مغز را که مربوط به احساس لذت می شود را تحریک می کند. از طرفی قهوه خطر آلزایمر را تا ۶۰% کاهش می دهد.

۳عضلات

خبر های خوب: باعث افزایش ضربان قلب، عملکرد سیستم عصبی و تنفس شما می شود. این علائم باعث می شود عملکرد شما حداکثری شود. همچنین باعث آزاد شدن بیشتر کلسیم در عضلات می شود که خود باعث افزایش انقباض عضلات می شود.

خبر های بد: دیگر ترکیباتی که در قهوه ممکن است وجود داشته باشد، باعث خواهند شد اثر کافئین خنثی شود. پس بهتر است از مصرف قرص های کافئین و نوشیدنی های انرژی زا خودداری کنید.

۴سلامت قلب

خبر های خوب: تحقیقات نشان داده اند که نوشیدن بیش از ۶ فنجان قهوه در روز خطر حملات قلبی را افزایش نمی دهد!!

همچنین، مردانی که روزانه ۴ فنجان قهوه مصرف می کنند، ۵۳% کمتر احتمال مبتلا شدن به بیماری های قلبی را تجربه می کنند.

خبر های بد: باعث می شود تا رگ های خونی تنگ تر شوند و فشار خون شما افزایش پیدا کند. اما اگر شما دچار بیماری فشار خون نیستید، افزایش موقتی فشار خون باعث مشکلی بخصوصی نمی شود. اگر شما یک قهوه خور قهار هستید، اثر افزایش فشار خون بر شما کمتر خواهد بود!

چرا؟

بدن شما بعد از مدتی در مقابل کافئین تحملش بالا می رود!

۵وزن

خبر های خوب: باعث کاهش اشتها می شود و باعث افزایش سوخت و ساز می شود. ترکیب ۶ فنجان قهوه در روز و یک رژیم خوب و تمرین مناسب باعث می شود تا چربی سوزی تا ۵۰ برابر افزایش پیدا کند.

خبرهای بد: بدون رژیم غذایی و تمرین هیچ مدرکی دال بر اثر قابل توجه کافئین بر چربی سوزی وجود ندارد!!

۶دندان

خبرهای خوب: ترکیبات شیمیایی قهوه جلوی پوسیدگی دندان ها می شود.

چطور؟

آن ها جلوی چسبیدن باکتری ها به مینای دندان را می گیرد.

خبر های بد: همان ترکیباتی که جلوی چسبیدن  باکتری ها به مینای دندان را می گرفتند به این باکتری های می چسبند و باعث زرد شدن دندان ها می شوند.

۷سلامتی کلی

خبر های خوب: قهوه سرشار از آنتی اکسیدان هاست و جلوی سرطان ها و بیماری های قلبی را می گیرد. نوشیدن بیش از ۴ فنجان قهوه جلوی سنگ کیسه صفرا را می گیرد.

خبرهای بد: قهوه به اندازه میوه و سبزی جات آنتی اکسیدان ندارد. از طرفی جذب این آنتی اکسیدان ها سخت تر است. اگر شما تا ۱ ساعت بعد از یک وعده غذایی قهوه مصرف کنید، جذب آهن و زینک را کاهش می دهد.

این هم چند منبع کافئین

۱. قهوه

همان طور که ذکر شد، قهوه محبوب ترین منبع کافئین است. سرشار از آنتی اکسیدان ها و از همه مهم تر آسیب های عضلانی ناشی از تمرینات را کاهش می دهد.

۲چای

چای سرشار از آنتی اکسیدان است و یک چربی سوز به نام می باشد. یادتان باشد چای سیاه کافئین بیشتری از چای سبز دارد.

۳شکلات داغ

شکلات نیز سرشار از آنتی اکسیدان و سایر مواد مفید برای بدن است. البته سعی کنید محصولاتی را انتخاب کنید که حداقل ۷۰% کاکائو باشد و شکر کمتری داشته باشد.

۴نوشیدنی های انرژی زا

این نوشیدنی ها مفید بودند اگر سرشار شکر نبودند! البته موضوع دیگری نیز که جالب است قیمت بالاتر این محصول نسبت به سایر مواد است.

۵قهوه های کنسروی سرد (نوشیدنی سرد)

این هم یک محصول جدید است که متاسفانه سرشار از شکر است!

۶چای سبز

تحقیقات زیادی نشان داده اند که چای سبز باعث افزایش سوخت و ساز می شود. متاسفانه شرکت های تولید کننده مقدار کافئین را در این نوع از چای ذکر نمی کنند!!

۷قرص های کافئین

راه بسیار ارزان دریافت کافئین همین قرص هاست! اثر جانبی که این قرص ها دارند این است که اگر اولین باری باشد که از این قرص ها استفاده می کنید، ممکن است باعث عصبی شدن شما بشود!! پس بهتر است اوایل با دوزهای پایین از این قرص ها استفاده کنید.

در اینجا اثرات جانبی شایع مصرف کافئین را برای شما لیست کرده ام

۱خواب

بعضی از افراد کافئین را خیلی سریع می سوزانند اما برخی دیگر نیز کند هضم هستند. اینکه این ماده چطور برروی شما اثر خواهد گذاشت، کاملاً شخصی است. اگر شما نسبت به کافئین حساس هستید، میزان مصرف خود را کاهش بدهید.

۲اضطراب

رابطه کافئین با افزایش اضطراب ثابت شده است. البته این اثر روی همه یکسان نیست. باز هم به روی تجربه شخصی خود تکیه کنید.

۳آب رسانی

قهوه باعث ادرار آوری خواهد شد، البته اثر قابل توجهی نیست اما باز هم توصیه می شود هنگام مصرف قهوه، مایعات دیگر هم بنوشید. مخصوصاً اگر شما در محیط گرم و مرطوب فعالیت می کنید.

چه موقع باید این چربی سوز را مصرف کرد؟

بهترین زمان یک ساعت قبل از تمرین در باشگاه است.

چرا؟

مقدار کافئین در جریان خون شما ۶۰-۹۰ دقیقه بعد از مصرف به اوج خود می رسد. اما آگاه باشید اگر که در ساعت ۶ بعد از ظهر ۲۰۰ میلی گرم  کافئین مصرف کنید، شما همچنان مقدار قابل توجهی از آن را در بدن خود تا نیمه های شب خواهید داشت، پس مواظب باشید که بر میزان و کیفیت خواب شما اثر منفی نگذارد.

باز هم اثر کافئین در افراد مختلف فرق می کند.

شما می توانید اثر چربی سوزی کافئین را بیشتر بکنید!

چگونه؟

کافئین را با مکمل وی و آمینو اسید ها ترکیب کنید.

چرا؟

همان طور که می دانید مصرف مقدار کافی پروتئین برای شمایی که سخت تمرین می کنید، ضروری است. احتمال اینکه پروتئین در بدن به چربی تبدیل شود، خیلی پایین است. از طرفی پروتئین سرعت سوخت و ساز را بالا می برد.

ممکن است شما وزن کم کنید اما به خاطر نداشتن عضله همان طور که قبلاً توضیح دادم، مردنی چاق به نظر بیایید!!

همین موضوع در مورد آمینو اسید ها هم صدق می کند.

دیدگاهتان را بنویسید


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.