چگونه بدون ریسک آفتاب بگیریم؟

برنزه شدن سالم و بدون خطر – 10 نکته مهم

اگر خورشید در آسمان لبخند بزند، ما را از لحاظ روحی و جسمی تقویت می کند. کمی برنزه شدن بی‌نظمی‌های پوست ما را از بین می‌برد، جوان‌تر و خوش اندام‌تر به نظر می‌رسیم. علاوه بر این، بدن ما برای تولید ویتامین D به نور خورشید نیاز دارد که به عنوان مثال برای استخوان های سالم، دندان های قوی و موهای پرپشت به آن نیاز داریم.

متأسفانه، نور خورشید پوست ما را خشک می کند و باعث ایجاد چین و چروک می شود. همچنین آفتاب سوختگی خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد. بنابراین باید چند نکته را رعایت کرد تا خورشید دشمن ما نشود.

نکته شماره 1: انتخاب SPF

فاکتور محافظتی در برابر نور خورشید (SPF) نشان می دهد که پوست چه مدت فراتر از حد محافظت از خود در برابر آفتاب سوختگی محافظت می شود. بنابراین یک کرم ضد آفتاب با  SPF 20  محافظت را بیست برابر افزایش می دهد. البته این محافظت به نوع پوست بستگی دارد. – هر چه پوست روشن‌تر باشد، محافظت از خود کمتر و SPF انتخابی بالاتر می‌رود.

نکته شماره 2: نوع پوست را تعیین کنید.

بر اساس رنگ چشم، مو و پوست ما 6 نوع پوست مختلف را با سطوح مختلف زمان محافظت از خود، متمایز می کنیم: نوع 1: تقریباً 10 دقیقه، نوع 2: تقریبا 20 دقیقه، نوع 3: تقریبا 30 دقیقه، نوع 4: تقریبا 45 دقیقه، نوع 5: تقریبا. 60 دقیقه، نوع 6: تقریبا90 دقیقه

نکته شماره 3: کرم را به درستی بمالید

کرم ضد آفتاب را هر چه زودتر استفاده کنید، بهتر است. اکثر ضدآفتاب ها باید حدود 30 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض استفاده شوند تا مقدار محافظت کردن قابل اعتماد خود را فعال کنند. مقدار مناسبی از کرم را بمالید و به طور مرتب استفاده کردن را تکرار کنید.

نکته شماره 4: نیاز به عادت کردن

در ابتدا به آرامی شروع کنید و اجازه دهید پوستتان به نور خورشید عادت کند. در ابتدای آفتاب گرفتن، زمان باید تا حد امکان کوتاه باشد، از پنج دقیقه شروع کنید، سپس ده دقیقه و بعد در سایه بمانید.

نکته شماره 5: مراقبت اضافی از صورت

پوست صورت بسیار حساس است زیرا مدت طولانی تری در معرض نور خورشید قرار می گیرد. در حالی که بدن با لباس محافظت می شود، صورت و گردن معمولا بدون محافظت باقی میمانند. از آنجایی که اشعه UVA پیری پوست را تسریع می کند، باید SFP 50 را در اینجا استفاده کنید. کرم های ضد آفتاب و اسید هیالورونیک پوست را مقاوم نگه می دارند.

نکته شماره 6: لباس به عنوان محافظت کننده

هر چه تابش خورشید بیشتر باشد افراد کمتر لباس می پوشند. این یک اشتباه است زیرا لباس از پوست محافظت می کند. به یاد داشته باشید، برای محافظت از سر خود به “کلاه” فکر کنید زیرا موها به تنهایی محافظت در برابر آفتاب کافی نیستند.

نکته شماره 7: سایه

حتی اگر در سایه باشیم، برنزه می شویم. هر چند آهسته اما نرم تر و بادوام تر. با این حال، حتی در سایه محافظت در برابر آفتاب ضروری است، زیرا بیش از 50 درصد اشعه ماوراء بنفش از چترهای خورشید و ابرها عبور می کند.

نکته شماره 8: محافظت در طول سال و به طور مداوم

در اصل همیشه باید از محافظت کافی در برابر آفتاب اطمینان حاصل کرد. خورشید نه تنها در تابستان می درخشد، بلکه هنوز هم در پاییز که در نقطه پایین تری قرار می گیرد قدرت زیادی دارد. این در زمستان نیز صادق است، زمانی که انعکاس یخ و برف تابش را چند برابر می کند. همچنین در بهار، زمانی که پوست هنوز رنگ پریده است، محافظت در برابر آفتاب ضروری است. در بهترین حالت، از کرم  حاوی SPF 15 استفاده کنید.

نکته شماره 9: کودکان و خورشید

هر چه بچه ها کوچکتر باشند کمتر باید در معرض نور خورشید قرار بگیرند. زیر 2 سال بهتر است در معرض نور خورشید قرار نگیرند. دفاع ایمنی آنها هنوز فعال نشده و تولید رنگدانه آنها هنوز ناکافی است. زمان محافظت پوست از خود، برای کودکان صفر است.

نکته شماره 10: و هنوز هم اتفاق می افتد! با آفتاب سوختگی چه کنیم؟

  • اول از همه از زیر آفتاب خارج شوید، این بهترین کار برای چند روز است.
  • مایعات زیاد مصرف کنید، ترجیحا آب بنوشید.
  • مقداری اسید استیل سالیسیلیک (مثلا آسپرین) مصرف کنید تا از عفونت های بیشتر جلوگیری کنید.
  • برای پوست کمی سوخته، بالم خنک کننده مفید است. ترجیحا از محصولات بر پایه آب استفاده کنید. لوسیون های بدن معمولی به عنوان یک مواد بسیار غنی هستند. بهتر است از محصولات بعد از آفتاب حاوی آلوئه ورا، استفاده کنید. در صورت قرمزی خیلی شدید، از داروخانه ها دارو تهیه کنید.
  • داروهای خانگی مانند ماست یا کشک اثر خنک کنندگی دارند. با این حال اثر درمانی آنها هرگز اثبات نشده است.
  • هرگز با کمپرس یخ کار خنک کردن را انجام ندهید، این کار به راحتی باعث سرمازدگی می شود.
  • اگر سوختگی بسیار بد است که تاول ایجاد می شود، لطفا با پزشک مشورت کنید.

کوتاه و مهم:

  • هرگز بدون محافظت، در معرض نور خورشید قرار نگیرید، هر چه پوست روشن تر باشد SFP باید بالاتر باشد.
  • در شهر، خورشید مانند طبیعت قوی است – آسفالت، بتون و نماهای شیشه ای مانند آب، ماسه و برف منعکس کننده هستند.
  • تا جایی که ممکن است خود را در سایه نگه دارید – آنجا نیز گرم است اما با اشعه ماوراء بنفش کمتر.
  • از گرمای ظهر خودداری کنید. بین ساعت ۱۱ صبح تا ۳ بعد از ظهر در سایه بمانید.

دیدگاهتان را بنویسید


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.